Свръх евтиният автомобил Нано на индийката компания Тата (с двигател, който ползва въздуха като гориво) предизвика голям медиен отзвук в световните медии. Като основните въпроси, които се засегнаха бяха:
- Дали ще струва в действителност $2500?
- До каква степен е безопасна?
- Може ли подобен евтин автомобил да предизвика екологична катастрофа?
- Дали този автомобил или неговите наследници ще завладеят световния пазар след 10-15 години?
Нищо ново под слънцето са казали древните римляни. През 60-те години на ХХ век. Произведенията на автомобилна индустрия са били малогабаритни, много технически и не до там безопасни. Далновидната политика на висшите политици и мениджъри, както по отношение на управлението на процесите и високите стандарти за качество, така и по-отношение на макроикономическата политика (От една страна протекционизмът, който пази младия, но перспективен отрасъл от външна конкуренция, а от друга страна засилването на вътрешната конкуренция между различните марки HONDA, TOYOTA, NISSAN с цел развитие на продукта и бъдещата жизнеспособност на отрасъла). Тези мерки подготвят Японската автомобилна индустрия за световната инвазия от началото на 70-те провокирана от нефтената криза по това време.
Паралела с настоящия момент е очевиден:
- Нараства търсенето на ресурси;
- Развиващите се пазари имат нужда евтини транспортни средства;
- И други компании в Китай, Индия и Бразилия се стремят към същия сегмент.
Дали ще има успех подобна идея само бъдещето ще покаже. Но аз съм оптимист, тъй като не само цената е важна, но и иновацията.
Вижте:
http://www.theaircar.com/tata_agreement.html
1 Response to Началото на една революция
"с двигател, който ползва въздухът като гориво" - като се абстрахирам от неправилната употреба на пълен член, самото твърдение е невярно - двигателят си е бензинов, "въздушният" автомобил на Тата е нещо друго. Именно бензиновият двигател поражда опасенията, че огромния брой евтини коли могат рязко да увеличат консумацията на петролни продукти и замърсяването на околната среда.
Something to say?